Un document publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene vine ca o lovitură de măciucă aplicată crescătorilor de ovine și caprine din România, fix într-o perioadă extrem de propice vânzărilor – apropierea Sărbătorilor Pascale.
Potrivit Deciziei de punere în aplicare 525/2025 a Comisiei, luată în 14 martie și publicată în 17 martie a.c., ca urmare a confirmării unui focar de pesta micilor rumegătare (PMR) în localitatea, județul Bihor. „circulația caprinelor și a ovinelor DE PE ÎNTREG TERITORIUL ROMÂNIEI (subl. n.) către o destinație situată într-un alt stat membru este interzisă”.
Astfel, decizia contrazice fără echivoc precizările aduse de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) printr-un comunicat din 18 martie 2025, conform cărora „restricțiile se aplică exclusiv transportului animalelor vii din județele Bihor și Arad către alte state membre ale Uniunii Europene”, iar „această măsură nu afectează întreaga țară și nu impune o interdicție generală asupra exportului de ovine și caprine”.
Iată cum își motivează Comisia Europeană decizia de interzicere a exportului de ovine și caprine din România către statele membre UE:
„(…)
(4) România a informat Comisia cu privire la situația actuală de pe teritoriul ei în ceea ce privește infecția cu virusul pestei micilor rumegătoare, ca urmare a apariției unui focar de boală respectivă la caprine și la ovine deținute din localitatea Gepiu din județul Bihor, care a fost confirmat la 5 martie 2025, și, în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2020/687, a stabilit o zonă de restricții, care cuprinde o zonă de protecție, o zonă de supraveghere și o zonă suplimentară de restricții, unde se aplică măsuri suplimentare de control al bolii, astfel cum se prevede în regulamentul delegat respectiv. Acest focar reprezintă o recurență a infecției cu virusul pestei micilor rumegătoare în statul membru respectiv, de la ultimul focar al bolii respective în România, care a fost raportat la 4 septembrie 2024, deși este primul focar raportat vreodată în județul Bihor.
(5) Pentru a menține sub control răspândirea bolii și pentru a preveni orice perturbare inutilă a comerțului în Uniune sau orice bariere nejustificate în calea comerțului impuse de țări terțe, este necesar să se identifice rapid la nivelul Uniunii zona de restricții pentru infecția cu virusul pestei micilor rumegătoare, care trebuie să cuprindă zone de protecție și de supraveghere, precum și o zonă suplimentară de restricții, din România.
(6) În situația epidemiologică actuală, există un risc mare de răspândire suplimentară a virusului pestei micilor rumegătoare în România și în restul Uniunii, în special din cauza faptului că, potrivit informațiilor furnizate de România, acest nou focar reprezintă o recurență a bolii respective într-o zonă care nu a fost niciodată afectată anterior, după mai mult de cinci luni de la ultimul focar raportat în România și după mai mult de două luni de la ridicarea tuturor măsurilor restrictive legate de boala respectivă în statul membru respectiv, existând foarte puține informații cu privire la originea focarului și la posibila răspândire între focare, ceea ce indică faptul că este posibil ca boala să fi circulat deja în mai multe areale din România, nedetectată și în condițiile în care nu există nicio măsură restrictivă în vigoare pentru a preveni sau a încetini răspândirea ei.
(…)
(8) Având în vedere gravitatea și urgența situației și pentru a limita imediat răspândirea bolii, este necesar ca, pentru o anumită perioadă de timp, să se asigure că nu există circulație a caprinelor și ovinelor din zonele de protecție, de supraveghere și suplimentare de restricții către destinații din afara perimetrului extern al zonei suplimentare de restricții, precum și să se excludă posibile derogări de la interdicția de circulație a animalelor respective, astfel cum se prevede în Regulamentul delegat (UE) 2020/687.
9) În plus, având în vedere incertitudinea și lipsa de informații cu privire la situația epidemiologică actuală, este necesar să se interzică circulația ovinelor și caprinelor de pe întreg teritoriul României către alte state membre, pentru o anumită perioadă de timp.”
Potrivit deciziei, interdicția pentru exportul de ovine și caprine către statele membre UE se aplică, alături de celelate măsuri stabilite prin Regulamentul delegat (UE) 2020/687, până la data de 8 iunie 2024, după cu se poate citi în documentul publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pe care probabil că reprezentanții ANSVSA nu l-au citit foarte atent:
„Articolul 1
România trebuie să stabilească imediat, în conformitate cu articolul 21 din Regulamentul delegat (UE) 2020/687, o zonă de restricții, care să cuprindă atât zone de protecție, cât și de supraveghere, precum și o zonă suplimentară de restricții, și care să cuprindă cel puțin zonele menționate în anexa I.
În plus, România trebuie să asigure următoarele:
a) măsurile care vizează zonele de protecție, de supraveghere și suplimentare de restricții menționate în anexa I se aplică cel puțin până la datele menționate în anexa respectivă;
(b) circulația caprinelor și a ovinelor dinspre zonele de protecție, de supraveghere și suplimentare de restricții menționate în anexa I către o destinație situată în afara perimetrului extern al zonei suplimentare de restricții, astfel cum se menționează în partea B din anexa I, este interzisă până la datele menționate pentru fiecare zonă în anexa respectivă; și
(c) circulația caprinelor și a ovinelor de pe întreg teritoriul României către o destinație situată într-un alt stat membru este interzisă (subl. n.).
Articolul 2
România aplică măsurile care vizează zonele suplimentare de restricții, astfel cum se prevede în Regulamentul delegat (UE) 2020/687, în arealele menționate în anexa II la prezenta decizie, și în conformitate cu datele stabilite în anexa respectivă.
Articolul 3
Prezenta decizie se aplică până la 8 iunie 2025.
Articolul 4
Prezenta decizie se adresează României.”
Facem precizarea că, din fericire, decizia Comisiei Europene de interdicție a exporturilor de ovine și caprine se referă doar la spațiul comunitar, nu și la țările terțe.
Cu toate acestea, așteptăm, desigur, explicații din partea ANSVSA.